Vietämme lomaa alkaen 12.12.2018. Töihin palailemme uudenvuoden jälkeen.

Akuutit kuorma-autojen ja OBD-ohjelmoitavien työkoneiden SCR-offit (AdBlue poistot), DPF-poistot ja tehonlisäykset onnistuu etätöinä. Voitte soittaa 0504695179/Jari, niin järjestelen asiat. Mutta, puhelut mielellään vain aamulla/aamupäivällä Suomen aikaa. Soittopyynnöt voi lähettää tekstiviestinä tai whatsappina. Työ voidaan tehdä teillä paikanpäällä tai Turussa Combilink Oy tiloissa. Osoite on Pollenkuja 4, 20380 Turku.

SCR-offit ja Caterpillareiden DPF-offit jne muualla maassa, saadaan myös hoidettua mahdollisuuksien mukaan.

Rauhallista ja stressitöntä joulua kaikille.

Jari

DPF-suodattimien tarkistus katsastuksen yhteydessä!

Trafi on antanut tiedotteen että ensivuoden, 2016, aikana, heiltä tulee ohjeistus katsastusasemille DPF:n eli partikkelisuodattimen toimivuuden tarkastamiseksi. Tapoja, joilla toimivuus tarkastetaan, ei vielä tiedetä. Eli, emme suosittele tällä hetkellä suodattimen tyhjennystä, ennen kuin asia selviää.

Lisätietoa esimerkiksi tuolla: 
http://yle.fi/uutiset/jokamiehen_paastohuijaukset_yleistyvat_nyt_kovaa_v...

Suodattimien toimitaperiaate on kerrottu sivuillamme, mutta lyhyesti sanottuna suodattimien elinikä on ajoneudosta riippuen 160-300tkm jonka jälkeen suodattimeen kertynyt tuhka aiheuttaa jo liian suuren vastapaineen pakopuolelle. Tähän mennessä suodattimia on tyhjennetty ja tehty ohjelmamuutos. Nyt ilmeisesti vaihtoehdoksi on jäämässä kolme vaihtoehtoa:

1. Suodattimen pesu. Tästä ei ole meillä ainakaan hyviä kokemuksia. Yleensä autot ovat kuitenkin tulleet alle 10tkm pesun jälkeen suodattimen tyhjennykseen/ohjelmointiin.
2. Tarvikesuodattimen hankinta. Kokemuksemme mukaan tarvikesuodattimien vastapaine uutena on yli tuplat verrattuna uuteen alkuperäiseen suodattimeen. Luultavasti myös käytettyjen jalometallien määrä on huomattavasti vähäisempi, kuin alkuperäisessä varaosassa. Eli tarvikesuodattimen elinikä on huomattavasti lyhyempi kuin alkuperäisen varaosan.
3. Alkuperäisen partikkelisuodattimen hankinta. Tämä on mielestämme ainoa oikea vaihtoehto hiukkassuodatin ongelmiin.

Ja sitten tärkein. Kun hiukkassuodatin alkaa tukkeutumaan tuhkamäärästä, hiukkassuodattimen regenerointi, eli tyhjennyspoltto diagnostiikkatesterillä ei ole ratkaisu! Auto toimii taas muutaman sata kilometriä ja valo syttyy uudelleen. Kyse on siitä, että regenerointi poistaa NOKEA, joka poltetaan tuhkaksi. Mutta tuhka ei polttamalla poistu. Vuosien varrella paljon tarinoita, kun asiakas on käynyt merkkiliikkeessä hiukkassuodatinongelmien kanssa. Siellä sanotaan, että regenerointi on ratkaisu tähän ja työn jälkeen lasku perään. Mutta koska tuhka ei poistu niin ongelmakaan ei poistu. Pahimmissa tapauksissa merkkiliike on tehnyt tämä neljä kertaa joten asiakkaalla on mennyt aika paljon rahaa hukkaan. Regeneroinnista on apua kun suodatin on tukkeutunut noesta, esim. pelkästä kaupunkiajosta tai teknisestä viasta johtuen.   

Autot, joista jo poistettu hiukkassuodatin, on laitettava jälleen päästöjärjestelmien osalta toimintakuntoiseksi, tai ajoneuvo ei tule läpäisemään vuosikatsastusta. Ohjelman palautus alkuperäiseen tilaan maksaa OBD-portin kautta ohjelmoitavissa autoissa 69€ sis alv. Hinta sisältää myös ohjelmamuutoksen siten, että mahdollinen samalla tehty tehonlisäys jää ohjelmaan. Ajoneuvojen palautus alkuperäiseen tilaan, joiden ohjelmointi tapahtuu moottorinohjausyksikön piirilevyn kautta maksaa 120€ sis alv.

http://moonlightmotorsport.fi/toimitus-ja-takuuehdot

Author: 
Jari Puurunen