Euro6 SCR ja DPF-off!

Kauan odotetut Eur6 kuorma-autojen SCR- ja DPF- järjestelmien poistot mahdollisia jo osaan merkkeihin ja loput tulossa!

Eur4 ja Eur5 autoissa oli pelkkä SCR-järjestelmä (AdBlue), hillitsemässä NOx-päästöjä (osassa EGR). Nykyisissä Eur6 autoissa on SCR-järjestelmän lisäksi myös DPF eli partikkelisuodatin, joka kerää pakokaasun nokihiukkaset itseensä. Kun suodatin alkaa täyttymään nokikuormasta, ajoneuvo tekee sille automaattisesti regeneroinnin, eli tyhjennyspolton, jossa pakokaasujen lämpötila nostetaan 600 asteeseen jolloin nokihiukkaset syttyy ja palaa tuhkaksi. Tuhka jää suodattimeen ja pikkuhiljaa täyttää kennoa, eli kennon elinikä on rajallinen. Lisääntyvä tuhkan määrä aiheuttaa vastapainetta ja sitä kautta vetojen hiipumista ja kulutuksen nousua.

SCR- eli AdBluejärjestelmien viat ja ylläpitokustannukset ovatkin jo asiakkaillemme tuttuja, joten ei niistä sen enempää tässä artikkelissa.

Tällä hetkellä voimme poistaa SCR- sekä DPF -järjestelmät Eur6 Volvo-, Scania ja DAF Paccar kuorma-autoista. Myös NOx-anturi jää pois käytöstä. Hinta työlle 1900€ alv 0% ja työ vaatii yhden työpäivän.

Luettehan myös toimitusehtomme. Asiakas on tietoinen ajoneuvon päästöluokituksen muuttumisesta ja kantaa yksin vastuun muutostöistä.

Author: 
Jari Puurunen