Vietämme lomaa alkaen 12.12.2018. Töihin palailemme uudenvuoden jälkeen.

Akuutit kuorma-autojen ja OBD-ohjelmoitavien työkoneiden SCR-offit (AdBlue poistot), DPF-poistot ja tehonlisäykset onnistuu etätöinä. Voitte soittaa 0504695179/Jari, niin järjestelen asiat. Mutta, puhelut mielellään vain aamulla/aamupäivällä Suomen aikaa. Soittopyynnöt voi lähettää tekstiviestinä tai whatsappina. Työ voidaan tehdä teillä paikanpäällä tai Turussa Combilink Oy tiloissa. Osoite on Pollenkuja 4, 20380 Turku.

SCR-offit ja Caterpillareiden DPF-offit jne muualla maassa, saadaan myös hoidettua mahdollisuuksien mukaan.

Rauhallista ja stressitöntä joulua kaikille.

Jari

Henkilöautot

HUOM

Ajanpuutteen vuoksi olemme lopettaneet henkilöautojen ohjelmoinnit lähes kokonaan. Raskaskalusto ja työkoneet vievät lähes kaiken liikenevissä olevan ajan. Tilanne paranee 2017/2018 vuodenvaihteessa, jolloin avaamme toimipisteen Raisioon, lähelle Vehoa ja palkkaamme sinne työntekijän hoitamaan henkilöautojen ohjelmointeja.
Tällä hetkellä ohjelmoimme VAIN seuraavat autot:

  • Vuosimalli 2010 tai uudemmat
  • Vain MB, BMW, VAG-groupin tuotteet, Ford Transitit, Renault Trafic ja Masterit. EI MUITA!
  • Emme ehdi enää dynomittaamaan vaan käytämme Motorbitin ohjelmia, joiden muutokset on tehty/testattu dynossa. Diagnostiikkatestit tehdään kuten ennenkin.
  • Ei pelkkiä DPF/EGR muutoksia. Näitä voidaan tehdä vain tehonlisäyksen yhteydessä.
  • Vain vakiokokoonpanossa olevat autot.
     

OPTIMOINTI, LASTU, LASTUTUS, CHIP-TUNING

Suoritamme optimointeja turbo- tai kompressoriahdetuille henkilö- ja pakettiautoille. Tehtaan jäljiltä moottorissa on yleensä hyvin varaa ottaa lisää vääntöä ja tehoa asiallisesti toteutetuilla ohjelmamuutoksilla. Näin saamme autosta miellyttävämmän ajaa ja tarvittaessa on käytössä myös mukavasti lisätehoa esim. ohitustilanteisiin. Mukavana lisänä moottorin hyötysuhde paranee lisääntyneen alaväännön ansiosta, jolloin myös auton polttoainetaloudellisuus paranee. Meillä ei aina ole markkinoiden suurimpia teholupauksia, vaan meiltä saat autoosi varmasti toimivan sekä yksilöllisesti ja ennen kaikkea oikeaoppisesti tehdyn ohjelman. Meillä ei survaista autoon ulkomailta tilattua epämääräistä ohjelmaa, jonka sisällöstä ja muutoksista ei asentajalla ole mitään tietoa. Meillä ei luvata päätöntä teholukemaa, kääräistä rahoja taskuun ja liueta parkkipaikalta kumit savuten. Hoidamme asiat toisin. Käytössämme on usean eri autovalmistajan merkkikohtaiset diagnostiikkalaitteet. Niiden lisäksi on kaikille automerkeille soveltuva Bosch KTS -diagnostiikkajärjestelmä. Tehot mittaamme pyörrevirtajarrullisella Dynomite-tehodynamometrillä. Ja ennen kaikkea meiltä löytyy halua ja osaamista tutkia, että ajoneuvo on lähtökohtaisesti kunnossa ja valmis optimoitavaksi, sekä tarkistaa, että myös ohjelmoinnin jälkeen arvot täsmäävät. Kaksivetoiset ajoneuvot testaamme ennen ja jälkeen ohjelmoinnin tehodynamometrissämme. Näin saat tietää, miten autosi todellisuudessa muuttuu. Ethän ostaisi hedelmiäkään kauppiaalta, jolla ei ole vaakaa. Nelivetoiset autot testaamme tien päällä diagnostiikkalaitteita apuna käyttäen ja saamme sieltä faktaa vääntömuutoksesta. 

OHJELMAT JA TEHOT

Teemme ohjelmoinnit yhteistyössä kotimaisen Motorbit Oy:n kanssa. Saatte lisätietoa ajoneuvonne optimoiduista teholukemista ja kyseisen auton ohjelmointiin liittyvää lisätietoa. ilmoittamalla autonne merkin, mallin, vuosimallin, moottorin tilavuuden ja vakiotehon osoitteeseen info@moonlightmotorsport.fi tai soittamalla meille numeroon 050-4695-179. Jos ette tiedä kyseisiä tietoja, voitte ilmoittaa pelkän rekisteritunnuksen, ja me selvitämme ajoneuvotietokannasta ajoneuvonne tekniset tiedot.

OPTIMOINTIIN VALMISTAUTUMINEN

Lähtökohta on, että auton pitää olla teknisesti kunnossa. Jos autossa on ongelmia, ei optimointi poista niitä. Jos kyseessä on bensiiniauton ohjelmointi, pitää tankissa olla jo valmiiksi 98E- tai V-power -polttoainetta, jolloin auto toimii uudella ohjelmalla dynamometrissä kuten on tarkoitus. Talviaikaan pitää ottaa huomioon, että emme voi ajaa nastarenkailla varustettua autoa dynamometrin rullilla. Kitkarenkaat käyvät tai voitte ottaa kaksi kesärengasta mukaan, ja vaihdamme ne alle mittausten ajaksi erillistä korvausta vastaan. Ohjelmoimme usein myös autoja, joihin on asennettu jonkin muun yrityksen toimittama ohjelma, eikä auto ole toiminut kuten on tarkoitus tai autosta ei ole saatu luvattuja tehoja. Tällaisessa tapauksessa kannattaa vaatia ajoneuvoon ensin vakio-ohjelma paikasta, jossa kyseinen ohjelma on asennettu (jos auton vakiointi ei onnistu, meiltä luultavasti löytyy autoosi vakio-ohjelma).

MUITA OHJELMAMUUTOKSIA

DPF / FAP-off eli partikkelisuodattimen poisto
EGR-off pakokaasun takaisinkierrätysventtiilin poisto
Vmax-off nopeudenrajoittimen poisto

USEIN KYSYTTYJÄ KYSYMYKSIÄ

  • Toimiiko auton vikadiagnostiikka ohjelmoinnin jälkeen?
    Kyllä. Meillä ei ole tarvetta tehdä muutoksia ohjelman diagnostiikka-alueelle, vaan se toimii kuten vakio-ohjelmallakin.
  • Lyheneekö moottorin elinikä optimoinnin seurauksena?
    Enemmän moottorin kestävyyteen vaikuttaa moottorin oikea-aikainen huolto, hyvälaatuisilla öljyillä ja varaosilla tehtynä. Nykyisistä pitkistä öljynvaihtoväleistä voidaan olla montaa mieltä ja niiden noudattamisesta tekee päätöksen auton omistaja itse.
  • Vaikuttaako optimointi katsastukseen?
    Optimointi ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin eikä näy katsastusaseman OBD-testissä.
  • Meneekö auto läpi katsastuksen päästöarvoista EGR ja/tai DPF poistettuna?
    Jos auto on muuten kunnossa: kyllä. DPF:n poiston jälkeen savuarvo nousee nollan tuntumasta noin 0,5 lukemiin. Sallittu on kuitenkin 1,5, joten siihen jää vielä hyvä toleranssi.
  • Kannattaako laittaa ns. "vapaavirtaus"ilmansuodatin?
    Ei! Tämä johtuu siitä, että yleensä kyseiset suodattimet ovat öljyttäviä. Suodattimen öljy irtoaa vähitellen ilmamassan mukana ja osa siitä päätyy kuumakalvoilmamassamittarin pinnalle ja palaa siihen kiinni. Tämän seurauksena massamittari antaa liian pientä ilmamassatietoa moottorinohjausyksikölle, joka puolestaan vähentää ruiskutusmäärää, jolloin teho tippuu. Suosittelemme ehdottomasti käytettäväksi hyvälaatuista paperisuodatinta. Ajoneuvovalmistajat ovat ylimitoittaneet ilmansuodatinkotelon ja suodattimen virtauspinta-alan, joka riittää myös ohjelmoidulle autolle. Voit käyttää vapaavirtaussuodattimesta säästämäsi rahat esim. siihen, että vaihdat hieman useammin paperisuodatinta. Tällä operaatiolla jatkat Turboahtimen elinikää, koska sen ei tarvitse tehdä niin paljon töitä pystyäkseen tuottamaan moottorinohjausyksikön pyytämää ilmamassamäärää.
  • Mitä eroa on eri yritysten ohjelmoinneilla?
    Valitettavan usein ohjelman laatua tai sen hyvyyttä arvioidaan sillä paljonko sen väitetään tuottavan lisää vääntöä ja tehoa. Tehon kasvattaminen on yleensä kaikkein helpoin tehtävä, jos mistään muusta ei tarvitse välittää. Kun suorituskykyä halutaan kasvattaa niin, että ohjainlaitteen oma matematiikka ja sen algoritmit toimivat edelleen oikein, ohjelmamuutoksen tekemiseen vaaditaankin jo huomattavasti enemmän osaamista ja aikaa. Mielestämme tämä on kuitenkin ainoa oikea tapa asioiden toteuttamiseen vaikkakin joskus tehon kustannuksella.
  • Näkyykö ohjelmointi merkkiliikkeiden testereillä?
    Kyllä. Suurin osa merkkiliikkeiden testereistä pystyy tarvittaessa tarkistamaan, onko auto ohjelmoitu vai ei. Tästä syystä emme suosittele takuun alaisten ajoneuvojen ohjelmointia. Optimoitua autoa vietäessä huoltoon takuuajan jälkeen, kannattaa kertoa huoltoneuvojalle, että autossa on muutettu ohjelma ja moottorinohjausyksikön ohjelmaa ei saa päivittää.

 

PALAUTUS ALKUPERÄISEKSI

Ajoneuvo on mahdollista muuttaa alkuperäiseksi käymällä liikkeessämme. OBD-portin kautta ohjelmoitavien ajoneuvojen palautus on nopeampaa, mutta suoraan ECU:lle juotetun piirin vaihtaminen tai ECU:n piirikortin kautta suoritetun ohjelmoinnin palauttaminen alkuperäiseksi on yhtä työläs operaatio kuin optimoidun ohjelman asentaminenkin. Tallennamme kaikkien ohjelmoimiemme autojen alkuperäiset ohjelmat, joten palautus alkuperäiseksi onnistuu aina. Huollossa tapahtuneiden ohjelmapäivitysten vuoksi menetetyt ohjelmoinnit palautamme maksua vastaan. Kyseinen työ maksaa 200 € ja teemme muutokset uuden tehdaspäivityksen päälle. Näin tehtaan tekemät ohjelmamuutokset säilyvät uudessa optimoidussa ohjelmassa.

TEHOBOKSIT VASTAAN OPTIMOINTI

Tehoboksin toimintaperiaate on vääristää moottorinohjausyksikölle antureiden tietoja sekä moottorinohjausyksikön antamia ohjaustietoja. Tällöin ei saada muutettua kaikkia moottorin suorituskykyyn vaikuttavia parametreja. Yleensä tehoboksi vain lisää ruiskutusmäärää, mutta ei säädä ruiskutusajankohtaa, ahtopainetta jne. Tehoboksilla ei pysty vaikuttamaan imusarjaa likaavaan EGR:ään, eli pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmään. Automaattilaatikkojen ohjainyksiköt saavat CAN-väylää pitkin moottorinohjausyksiköltä jatkuvaa tietoa sen hetkisestä vääntömomentista, jolloin laatikko osaa vaihtaa vaihteet pehmeästi ja oikea-aikaisesti. Oikein tehdyn optimoinnin ansiosta vaihdelaatikko saa tiedon lisääntyneestä väännöstä, jolloin laatikko osaa hyödyntää sen ja toimii yhtä jouhevasti kuin alun perin on suunniteltu. Autossa, jossa on tehoboksi, ei laatikon ohjausyksikkö saa oikeaa vääntömomenttitietoa, jolloin laatikko saattaa alkaa käyttäytyä epänormaalisti. Laatikko ei vaihda suurempaa vaihdetta voimakkaasti kiihdytettäessa tai vaihdot ovat nykäiseviä. Nykäykset kuormittavat vaihdelaatikkoa tarpeettomasti. Boksit lisäävät ruiskutusmäärää pahimmillaan vain lisäämällä ruiskutusjärjestelmän painetta. Ruiskutuspaineen nosto kuormittaa tarpeettomasti ruiskutuspumppua ja suuttimia. Hieman kehittyneemmät versiot toimivat pidentämällä ruiskutusaikaa. Ruiskutusajan pidennys ilman ahtopaineen nostoa, aiheuttaa nousun palotilan ja pakokaasujen lämpötiloihin, joka taas kuormittaa voimakkaasti ahdinta.
Joskus tehoboksin arvot voivat näyttää ECU:lle niin omituisilta, että ECU menee varaohjelmalle, jolloin tehot laskevat tai auto sammuu. Moottorin pysähtyminen esim. kesken voimakkaan kiihdytyksen ei tee moottorille kovinkaan hyvää, koska ahdin pyörii yhä erittäin korkeilla kierroksilla vielä pitkään moottorin sammuttua, mutta öljynkierto ei enää toimi. Tehoboksilla ei yleensä saada niin tasaista vääntökäyrää kuin optimoidulla ohjelmalla.
Edellisistä syistä johtuen olemme poistaneet useita bokseja ja asentaneet optimoidun ohjelman autoon.