Vietämme lomaa alkaen 12.12.2018. Töihin palailemme uudenvuoden jälkeen.

Akuutit kuorma-autojen ja OBD-ohjelmoitavien työkoneiden SCR-offit (AdBlue poistot), DPF-poistot ja tehonlisäykset onnistuu etätöinä. Voitte soittaa 0504695179/Jari, niin järjestelen asiat. Mutta, puhelut mielellään vain aamulla/aamupäivällä Suomen aikaa. Soittopyynnöt voi lähettää tekstiviestinä tai whatsappina. Työ voidaan tehdä teillä paikanpäällä tai Turussa Combilink Oy tiloissa. Osoite on Pollenkuja 4, 20380 Turku.

SCR-offit ja Caterpillareiden DPF-offit jne muualla maassa, saadaan myös hoidettua mahdollisuuksien mukaan.

Rauhallista ja stressitöntä joulua kaikille.

Jari

Partikkelisuodattimen, eli DPF:n poistot

Nykyaikaisissa Diesel-autoissa on Euro 4 ja 5 päästönormien myötä usein DPF- eli partikkelisuodatin. Suodatin sijaitsee katalysaattorin yhteydessä tai sen jälkeen. DPF-suodattimen tehtävä on nimensä mukaisesti (Diesel particulate filter) poimia itseensä pakokaasun nokihiukkaset, eli DPF-auton putken päästä ei tule havaittavasti savua ja putken sisäpuoli on kirkas. Eli hieno järjestelmä, jota ei mielestämme kannata poistaa ainakaan ennen, kuin suodatin on elinikänsä päässä. Uuden suodattimen hankintahinta on reilusta tuhannesta eurosta pahimmillaan lähelle neljää tuhatta euroa. Kun suodatin alkaa olemaan tiensä päässä (automerkistä riippuen 160tkm-300tkm), niin tässä kohtaa kannattaa miettiä, että uusiiko suodattimen, vai poistetaanko suodatin ja tehdään ohjelmamuutos, jossa poistetaan partikkelisuodattimen poltto- ja valvontaominaisuudet. Jälkimmäinen tapa tulee yleensä edullisemmaksi ja samalla saa pieniä kulutussäästöjä.

Suodattimen toimintaperiaate

Pakokaasu kulkee ahtimen jälkeen katalysaattoriin ja siitä edelleen partikkelisuodattimeen. DPF:n sisällä on kenno, joka on täynnä noin milli kertaa milli putkia. Joka toinen putki on suljettu moottorin päästä ja joka toinen putki on suljettu putkiston päästä. Pakokaasu joutuu siis kulkemaan kennomateriaalin läpi päästäkseen ulos. Tässä kohtaa kenno siis sieppaa nokihiukkaset pakokaasusta. Moottorinohjausyksikkö laskee arvioidun DPF:n nokikuorman, sekä mittaa suodattimen vastapainetta paine-eroanturilla. Kun nokea on tarpeeksi, suorittaa moottori/moottorinohjausjärjestelmä suodattimen tyhjennyspolton eli regeneroinnin. Tällöin pakokaasun lämpötila suodattimessa nostetaan noin 600:n asteeseen, jolloin noki palaa tuhkaksi. Tuhka jää suodattimen sisälle ja pakkautuu kennon perälle. Kun poltto on suoritettu tarpeeksi monta kertaa, on tuhka tukkinut kennoa jo niin pitkälle, että suodattimen läpivirtauspinta-ala jää niin pieneksi että vastusta on liikaa ja auto alkaa oireilemaan ja lopulta sytyttää vikavalon ja tiputtaa tehot.

Regenerointi 

Jotta polttotapahtuma voi käynnistyä, pitää olosuhteiden olla siihen sopivat, eli esim. moottorin lämpötila normaali ja ajoneuvolla ajetaan tasaista maantienopeutta. Poltto ei käynnisty kaupunkiajossa. Eli jos ajat vain lyhyttä matkaa kaupunkialueella, ei DPF-suodattimella varustettu diesel-auto ole paras valinta sinulle. Jos moottorin joissain osissa on vikaa, esim. EGR-venttiilissä tai termostaatissa, ei tyhjennyspolttoa monissa autoissa tapahdu. Tällöin suodatin nokeutuu tukkoon. Eli jos huomaat että moottorin vikavalo palaa, tai moottorilämpö ei nouse enää normaaliksi, hoida asia mahdollisimman pian kuntoon. Jos suodatin on kuitenkin jo ehtinyt tukkeutumaan, voimme laittaa vajaaseen tankkiin Forte DPF-cleaneria, joka nostaa polton lämpötilaa ja helpottaa tyhjennyspolton käynnistymistä. Tämän jälkeen pakkokäynnistetään regenerointi diagnostiikkatesterillä ja ajetaan tasaisella nopeudella noin 30km. Kyseisen operaation hinta 100€ sisältäen Forte DPF-cleaner pullon.

Tukkeutuminen ja ratkaisut

Jokaisesta tyhjennyspoltosta jää partikkelisuodattimeen tuhkaa, joka korottaa suodattimen vastapainetta. Suodatin täyttyy tuhkasta, noin 160tkm-300tkm välillä, autosta riippuen. Tämä ilmenee loppua kohden polttoaineen kulutuksen kasvamisena ja lopulta auto ilmoittaa tukkeutumisesta antamalla vikailmoituksen mittaristoon ja yleensä tiputtamalla tehoja samanaikaisesti. Vaihtoehtoina on ostaa uusi suodatin, taikka sitten tyhjentää suodatin ja poistaa moottorinohjausyksikön ohjelmasta hiukkassuodattimen valvonta- ja poltto-ominaisuudet. Eli tekemällä ns. DPF-off ohjelmoinnin. Kun suodatin on tyhjä, se ei aiheuta enää harmia ja jos auto on muuten kunnossa, se menee katsastuksesta helposti läpi savuarvojen osalta. Meillä onnistuu tuo jälkimmäinen tapa lähes kaikkiin autoihin. Hinta on ajoneuvokohtainen, joten lähetä ajoneuvon tiedot niin saatte tarjouksen operaatiosta. Asiakkaan pitää ottaa huomioon, että ajoneuvon päästöluokitus muuttuu.

Partikkelisuodatin ja optimointi

Miten partikkelisuodatin vaikuttaa optimointiin? Usein autosta saadaan partikkelisuodattimella sama alavääntö kuin ilmankin, mutta korkeilla kierroksilla DPF ahdistaa muutamien hevosvoimien verran. Partikkelisuodattimella varustetun auton seossuhdetta ei saa muuttaa, koska jos seos on liian rikas, pakokaasun nokimäärä kasvaa ja suodatin tukkeutuu nopeasti tihentyneen polttovälin johdosta. Tästä syystä DPF auton ohjelmamuutos vaatii ammattitaitoa ja ehdottomasti oikein tehtyä ohjelmaa.

HUOM. Lopetimme pelkkien DPF-muutosten tekemisen ajanpuutteen vuoksi. Tehonlisäyksen yhteydessä onnistuu.

Katsastus

Ennen suodattimen poistopäätöstä, kannattaa käydä lukemassa lukemassa seuraava uutinen aiheesta:
http://moonlightmotorsport.fi/artikkeli/dpf-suodattimien-tarkistus-katsastuksen-yhteydess%C3%A4