Tehonmittaukset

HUOM, EMME SUORITA ENÄÄ TEHONMITTAUKSIA AJANPUUTTEEN VUOKSI!!! Myytävänä siis Dynomiten jarrullinen jenkkipenkki. Lisätietoja soittamalla.

Tehomittaus, dynotesti, penkitys, jne ...

Suoritamme autojen tehonmittauksia ja tulevaisuudessa saamme penkkiin myös moottoripyörät. Emme kuitenkaan suorita Megasquirt tai vastaavien itseasennettujen ohjainlaitteiden säätöä ja siihen liittyvää testausta.

Moonlight Motorsport Oy:n optimointi on kokonaisuus joka sisältää *poikkeuksia lukuunottamatta aina tehomittauksen ennen ohjelmointia ja sen jälkeen.

Tehomittauksen etuna on se, että auton alkuperäinen kunto voidaan helposti todentaa tehomittauksen yhteydessä, ennen ohjelmoinnin aloittamista. Mahdolliset ilmamassamittarin, ahtopainesäätimen, turbon, katalysaattorin, hiukkassuodattimen (DPF/FAP) ja monet muut jopa piilevätkin viat tulevat ilmi. Näin vältytään turhilta yllätyksiltä ja asiakas voidaan siinä tilanteessa ohjeistaa mahdollisuuksien mukaan ajoneuvon korjaukseen. Tehomittaus ohjelmoinnin jälkeen todentaa sen millainen muutos lähtötehoon ohjelmoinnilla saatiin aikaiseksi.

*poikkeukset:

  • autot joissa nastarenkaat vetävillä pyörillä. Tarvittaessa voimme suorittaa nastarenkaiden vaihtotyön asiakkaan mukanaan tuomiin kesärenkaisiin (2kpl vetävälle akselille) ja mittausten jälkeen takaisin talvirenkaisiin hintaan 20€.
  • tietyt automaattivaihteiset autot joissa huono vaihdelaatikon lukiutuminen.
  • autot joissa 4-veto (Haldex tyyppisten 4-vetojen testaaminen usein mahdollista, omistajan vastatessa mahdollisista seuraamuksista)
  • autot joissa ESP toimintojen pois kytkeminen mahdotonta

 

MUISTILISTA TEHOMITTAUKSEEN

Bensiinikäyttöiset autot:

1.) Öljytaso ja jäähdytysnestemäärä tarkistettu.
2.) Ei lämpöongelmia tai nestehukkaa moottorissa.
3.) Jakohihna vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti.
4.) Tankissa riittävä määrä 98-oktaanista tai Shell VPower polttoainetta.
5.) Kesä- tai kitkarenkaat (vetävillä pyörillä).

Dieselkäyttöiset autot:

1.) Öljytaso ja jäähdytysnestemäärä tarkistettu.
2.) Ei lämpöongelmia tai nestehukkaa moottorissa.
3.) Jakohihna vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti.
4.) Tankissa riittävä määrä polttoainetta.
5.) Kesä- tai kitkarenkaat (ainakin vetävillä pyörillä).

TEHOMITTAUKSEN PERUSTEET

Tehodynamometrit jakautuvat tyypillisesti inertia-tyyppisiin joissa vastus tehdään renkaan pyörittämien rullien massalla, sekä jarrullisiin joissa itse rullat ovat kevyet mutta vastus tehdään pyörrevirtajarrulla, eli erittäin vahvalla magneetilla.

Meillä tehomittaus suoritetaan nykyaikaisessa 2WD ajoneuvoille suunnitellussa tehodynamometrissä jonka tarkkuus ja toistettavuus on huippuluokkaa. Dynamometri on varustettu ns. pyörrevirtajarrulla (Eddy Current Brake) joka mahdollistaa sopivan vastuksen muodostamisen tehomittaukseen kiihdytystapahtuman aikana. Mittaus suoritetaan yleensä 4. vaihteella, jolloin kiihdytyksestä saadaa riittävän pitkäkestoinen (noin 12-15 sekuntia), eli kiihdytys simuloi vastaavaa 4.vaihteen kiihdytystä tieolosuhteissa. Tieolosuhteissa autoa vastustaa luonnollisesti sen oma massa, vierintävastus sekä tietysti nopeuden kasvaessa ajoneuvon ilmanvastus. Koska tehomittauksessa olosuhteet ovat erilaiset, muodostetaan sopiva vastus tietokoneohjatun pyörrevirta jarrun avulla jotta moottoria saadaan kuormitettua riittävästi.

Dynamometri mittaa aina vääntöä, ei tehoa. Teho on fysiikkaa yksinkertaisimmillaan: vääntö x nopeus. Asiaan voit tutustua vaikkapa WikiPedian artikkelissa: Teho.